2025. a kevadel viisid Tallinna Ülikooli tudengid ELU projekti raames läbi vaimse tervise teemalist projekti Sindi Gümnaasiumis ja intervjueerisid Rakvere Riigigümnaasiumi õpilasi ja õpetajaid projektipõhise õppe teemal.
Kuidas saab kool pakkuda õppimisele tähendust ja anda õpilastele kogemusi, mis päriselt kõnetavad ja arendavad?
Just selliste küsimustega tegelesid õpetajad Rakvere Riigigümnaasiumist ja Pärnu Sindi Gümnaasiumist, kui nad viisid ellu projektipõhise õppe projekte, kus fookuses olid nii kultuuripärand, teadus, energeetika, kohaliku haridusvõrgu korrastamine kui ka vaimne tervis. Käesolevad lood põhinevad intervjuudel õpetajatega ning toovad välja, millised on sellise lähenemise võimalused, väljakutsed ja tulemused. Lisaks, tehti intervjuud ka Rakvere RG abiturientidega, kellelt kuuleb nende poolset tagasisidet projektipõhisele õppele nii õnnestumiste kui ka katsumuste osas.
Mõlemas koolis toimusid projektid õpetajate endi algatusel, kuid olid üles ehitatud tihedas koostöös õpilastega ja sageli ka kohalike partneritega.
Kogemuslugude intervjuud viidi läbi koostöös Proovikivi programmiga ning Tallinna Ülikooli ELU (Erialasid Lõimiv Uuendus) projekti raames, mille eesmärk on toetada õppimist päriseluliste probleemide kaudu. Usume, et need kogemuslood on väärtuslikud igale õpetajale, kes otsib viise, kuidas tuua õppesse rohkem tähenduslikkust, noortekeskset lähenemist ja koostööd. Olgu lugeja otsimas inspiratsiooni, konkreetseid nippe või julgustust – siit leiab kõike.
Loe intervjuusid:
- Sindi Gümnaasiumi kogemuslugu vaimse tervise teemalise projektipõhise õppe läbiviimisest
- Projektipõhise õppe kogemusi Rakvere Riigigümnaasiumi õpetajatelt
- Projektipõhine õpe Rakvere Riigigümnaasiumi õpilaste vaates
Mida kogemuslugude põhjal järeldada?
Rakvere Riigigümnaasiumi ja Sindi Gümnaasiumi õpetajate kogemus näitab, et projektipõhine õpe ei ole pelgalt “uus moodne lähenemine”, vaid tõhus viis arendada õpilastes eluks vajalikke oskusi, luua tähendusrikkaid seoseid ning avastada neis varjatud andeid. See eeldab õpetajate suurt pühendumist ja koostööd, aga tulemused – eneseväljendusoskus, vastutus, koostöövalmidus – on seda väärt. Lisaks, annab abiturientide tagasiside olulist sisendit selle kohta, et hariduses liigutakse õiges suunas ja ollakse põnevil, mis arengusuunad veel ees on.