2023-2024. õ-a. “Koos suudame” konkursile esitati 28 tööd, sealhulgas 7.-9. klasside arvestuses 8 tööd ja 10.-12. klasside arvestuses 20 tööd. Nagu ikka, on alati väga keeruline otsustada, milliseid töid tunnustada, sest tegelikult on kõik tunnustust väärt! Siiski, komisjon otsustas, tuginedes hindamiskomisjoni liikmete esitatud punktidele, kuulutada ideekonkursi võitjateks järgmised tööd:
1. 7.-9. klasside arvestuses:
1.1. I koht meeskond „Noortetuba Viljandisse“ Viljandi Paalalinna koolist, 9. a. klassist, võistlustööga „Noortetuba Viljandis“; meeskonnas 5 liiget: Martin Palo, Eleonora Lukka, Bianka Jüris, Andres Viruman, Katariina Marie Remmelkoor; juhendaja: Jana Söödor
Kõik komisjoni liikmed nõustusid, et tegemist on noorte jaoks olulise probleemi ning väga hea võistlustööga. Kaasatud on palju erinevaid osapooli ning asukoha valik on Viljandi kontekstis ideaalne. Hea näide sotsiaalsest innovatsioonist, sest noored disainisid koostöös ekspertidega ise endale sobiliku vabaaja veetmise koha ning leidsid partnereid ja toetajaid erinevatest sektoritest.
Meeskonda tunnustati stipendiumiga 750€ ja on kutsutud osalema Impact Day’l, samuti said nad Rebaseonu auhinnakoti, Swedpanga meenekotid, šokolaadi Siseministeeriumilt ja Kuulsaali bowlingu kinkekaardid. Juhendaja sai stipendiumi 200€, šokolaadi ja Tere kinkekoti.
1.2. II koht meeskond „Inglid“ võistlustööga „Noorte vaimse tervise konverents“ Viljandi Paalalinna koolist, 9. a klassist; meeskonnas 5 liiget: Melii Leiter, Marie Lubi, Lisett Laurel Lehtonen, Kadri Kukk, Elisabeth Kass; juhendaja: Jana Söödor
Komisjon leidis, et tegemist on küllaltki põhjaliku ja hästi planeeritud projektiga, mis on ka reaalselt teostatav. Positiivsena toodi välja, et vaimse tervise probleemidele suunatud projektide osas tuli nii põhjalikult uuritud ja ettevalmistatud projekt just noorema vanuserühma poolt (vanem vanuserühm pakkus välja muuhulgas postreid). Projektis ka eraldi lähenemine vanematele ja noorematele vanusegruppidele.
Meeskonda tunnustati stipendiumiga 250€, nad said samuti Siseministeerimi tänukirja ja šokolaadi, Rebaseonu auhinnakoti ja Kuulsaali bowlingu kinkekaardi. Juhendajat tunnustati stipendiumiga 200€, šokolaadi ja Tere kinkekotiga.
2. 10.-12. klasside arvestuses:
2.1. I koht meeskond „Koos suudame head teha“ võistlustööga „Annetus Tartu Pereliidule“, Hugo Treffneri Gümnaasiumist 12. d klassist; meeskonnas 4 liiget: Annaliisa Karu, Annika Moppel, Emma Pastak, Jaana Sommermann; juhendaja: Aare Ristikivi
Žürii sõnul oli tegemist väga põhjalikult analüüsitud ja ellu viidud projektiga, mis näitas noorte teadmisi ühiskondlikest probleemidest aga ka majandusnäitajate mõistmist. Mõõdetud oli ka projekti mõju. Kuigi sisu lihtne: annetamine – näitab see noorte oskust kodanikuühiskonna poolt pakutud võimalusi kasutada neile olulise probleemi adresseerimisel. Žürii hindas ka tehtud video põhjalikkust. Kasutatud allikate hulk oli muljetavaldav ning koostöö erinevate teiste organisatsioonidega ja jätkusuutlikkus oli samuti välja toodud. Žürii arvas ka, et projekt on skaleeritav ka teistesse koolidesse.
Meeskonda tunnustati stipendiumiga 750€, mille nad otsustasid annetada Tartu Pereliidule (vaata postitust). Samuti on nad kutsutud esinema Impact Day’l, said Rebaseonu auhinnakoti, Swedpanga meenekotid, Siseministeeriumi šokolaadi ja Kuulsaali piljardi kinkekaardi. Juhendajat tunnustati stipendiumiga 200€, Tere kinkekoti ja Siseministeeriumi šokolaadiga.
Juhendaja kirjutab: “Olen oma koolis ühiskonnaõpetuse tunnis projekte õppetöö osana kasutanud juba aastaid ja mitmel viimasel aastal olen õpilasi juhtinud teie kodulehele, et seal leiduvast eeskuju võtta. Minu heameeleks oli seekord paar meeskonda, kes oma projekti ka konkursile esitasid.”
2.2. II koht meeskond „Värske õhk on parem“ Tartu Annelinna Gümnaasiumis 12. a ja 12. d klassist võistlustööga „Elu ilma e-sigaretita“; meeskonnas 4 liiget: Eliisabet Berkis, Helena Nešpanova, Marjana Kravtšuk, Juri Švõrov; juhendaja: Triinu Laar
Žürii sõnul oli projekti jaoks tehtud põhjalik analüüs ja taustauuring; hinnatud oli nii lühiajalist kui pikaajalist mõju, põhjalikult olid kaardistatud erinevad sidusrühmad ja võimalikud koostööpartnerid. Projekti mõju ühiskondlikult laiem kui ainult ühes koolis. Žürii arvates oles hea selliseid ettevõtmisi võimalikult palju suunama selliselt, et need oleksid osa kooliprogrammist ja mitte vaid eraldi projektid. Žüriile meeldis ka asjaolu, et noored on projektis keskendunud probleemi ennetusele. Väga hästi oli sõnastatud probleem ja lahendus on samuti noorte poolt teostatav.
Meeskonda tunnustati stipendiumiga 250€, Rebaseonu andis auhinnakoti, Siseministeerium šokolaadi ja Kuulsaal premeeris meeskonda piljardi kinkekaardiga. Juhendaja sai samuti stipendiumi 200€, Tere kinkekoti ja šokolaadi.
3. Aktiivseim kool oli sel aastal Tallinna Prantsuse Lütseum, kust laekus kokku 16 võistlustööd. Lisaks pani Prantsuse Lütseum õla alla selle aasta lõpuürituse korraldmisele pakkudes oma ruume. Aktiivseima kooli juhendajad said tänukirjad, Tere kinkekotid ja Rebaseonu auhinnakotid.
4. Eriauhinnad
Euronicsi eriauhind (kinkekaardid) meeskonnale „Ideeäpp Idender“ Tallinna Prantsuse Lütseumist võistlustöö „Idender“ eest; 6 liiget: Catarina Gomes, Maria Kruglov, Catherine Sarah Kuusk, Helga Maari Lepasepp, Greete-Liis Järvine, Eleanora Kopra, 10. kl, juhendajad: Merike Saar ja Riina Kuuskor.
Oma projektiga lahendasid nad probleemi õpilaste vähesest kaasatusest kooliellu, kus tihtipeale nende ideid ei võeta arvesse või nad ei julge oma arvamust avaldada koolielu muutmise osas. Idenderi äpp võimaldaks õpilastel postitada oma mõtteid, kuidas koolielu paremaks muuta ning teised kaasõpilased saaksid nende poolt hääletada. Enim hääli saanud idee viiakse täide koolijuhtkonna poolt. Koolijuhtkonnale, nagu selgub ka videost, on see äpp kasulik, sest see looks selge pildi õpilaste soovidest, mis hoiab aega kokku.
Bodyshopi eriauhind meeskonnale „Sorteerimisekspert“ Hugo Treffneri Gümnaasiumist võistlustöö „Jäätmekäitluse populariseerimine sotsiaalmeedias“ eest. 4 liiget: Laura Emilia Jõgi, Hilda Laidmets, Marit Anette Huik, Emma Kilmi, Hugo Treffneri Gümnaasium, 12. kl, juhendaja Aare Ristikivi. Meeskond sai auhinnaks Bodyshopi kosmeetikakotid ja Kuulsaali piljardi kinkekaardi.
Noored kirjutavad ise nii:
“Meie projekt tegeleb üha suureneva olmejäätmeprobleemiga. Probleemi ulatust analüüsides leidsime, et 2022. aastal tekkis Eestis keskmiselt 367 kg olmejäätmeid elaniku kohta ning sellest vaid ligikaudu kolmandik leidis tee ringlusse. Ülejäänud osa ladestus prügilatesse, suurendades sedasi keskkonnasaastet ning raisates jäätmete taaskasutamispotentsiaali. Lisaks näitab plastpakendi jäätmete tekke ja ringlussevõtu statistika, et kuigi jäätmete ringlussevõtt on 2020. aasta seisuga tõusuteel, ei ole see võrdne isegi poole plastpakendi jäätmete tekke arvuga (kg). Meie projekti peaeesmärk oli tõsta teadlikkust prügi sorteerimise kohta ja propageerida selle õigesti tegemist. Eestis ei võeta ringlusse Euroopa Liidu nõuetele vastavat kogust sorteeritud jäätmeid. 2025. aastast peab Eestis ringlusse võtma minimaalselt 55 protsenti kõigist jäätmetest, kuid arvestades, et kõiki liigiti kogutud jäätmeid ei saa ringlusesse võtta, peaks Eesti prügi sorteerimise tase olema isegi 65 protsendi ringis. Kuna tihti on põhjus prügi sorteerimata jätmiseks kartus midagi valesti teha, oli meie tegevus suunatud mitte ainult prügi sorteerimise õpetamisele, vaid ka selle praktilise rakendamise toetamisele ja innustamisele.”
Vaata järgi Instagramist: @sorteerimisekspert
5. “Koos suudame” lauluvõistlus
Lisaks korraldasid Tallinna Ülikooli ELU tudengid “Koos suudame” teemalise lauluvõistluse, mille võitsid 9-aastane Hilde Lii Koolme ja Irina Maljokina laululapsed. Kõik said auhinnaks Kuulsaali kinkekaardid ja/või Euronicsi kinkekaardi.
Aitäh kõikidele osalejatele – olete kõik võitjad! Samuti täname kõiki vabatahtlikke ja sponsoreid, kes konkursi võimalikuks tegid! Järgmise korrani!