Proovikivi, Siseministeeriumi ja HARNO “Koos suudame 2023-2024” konkurss toimub see aasta Tallinna Ülikooli ELU tudengitega koostöös juba kolmandat aastat. Mitmed üliõpilased valisid ELU laiast projektide repertuaarist just Proovikivi, sest sarnaselt haridusalgatuse endaga soovisime õppetöö käigus midagi praktilist ära teha.
Miks aga on “Koos suudame” konkurss üldse vajalik? Kuigi Eestis on väga head PISA tulemused, näitavad uuringud, et haridus jääb tihti väga teoreetiliseks. Samas on pidevalt muutuvas maailmas toimetulekus olulised praktiliste tegevuste käigus arendatavad oskused nagu koostöö, probleemide lahendamine, kommunikatsioon, loovus jms. Seda eriti ajastul, kui praeguste õpilaste tulevasi ameteid ei pruugi veel olemaski olla. Lisaks toob Sidusa Eesti arengukava välja, et Eesti noored on passiivsemad vabatahtlikus töös osalejad kui teiste Euroopa Liidu liikmesriikide noored (Eestis 27% ja Euroopa Liidus keskmiselt 31%).
ELU ehk Erialasid lõimiva uuenduse raames tegi Proovikiviga koostööd kolm erinevat gruppi, kes tegelesid kogemuslugude kogumise, kodulehe kasutajasõbralikuks muutmise ning turundusega. Grupp I põhiliseks eesmärgiks oli projekti turundus ja teavitustöö, et info konkursist jõuaks veelgi suurema hulga huvilisteni. Lisaks turundusele ja kommunikatsioonile oli eesmärk leida sponsorid ja/või koostööpartnereid, kes toetaksid eelkõige 17. mail 2024 toimuvat lõpuüritust.
Plaanid, plaanid, suured plaanid!
Turundusega soovisid tudengid jõuda nii õpilaste, õpetajate, noorsootöötajateni kui ka erinevate organisatsioonideni ja ettevõteteni, kes “Koos suudame” konkurssi sponsoreeriks või muul moel koostööd sooviks teha. Viimastega suhtlemiseks võttis endale vastutuse tudeng, kes suutis leida mitmeid uusi brände, kelle toetust saab näha lõpuürituse raames või/ja konkursi lisaauhindade näol.
Potentsiaalsete juhendajateni jõudmiseks viidi oktoobris läbi konkurssi tutvustav vebinar, mida sai jälgida Facebooki või Zoomi kaudu, mida sai ka Facebooki vahendusel reklaamitud. Tudengid ise jäid üritusega väga rahule, reageeringu poolest oli tegu viimaste aastate ühe populaarseima Facebooki üritusega. Vebinari ennast saab järele vaadata siit!
Edasiseks plaaniks oli samaaegselt sotsiaalmeediaturundusega tegeleda veel offline turundusega uuendatud plakatite ja kleepsude näol ning suusõnalise turundusega haridusasutustes kohapeal. Oma silm (või praegusel juhul kõrv) on ju kuningas ning soovisime just eheda emotsiooni ja otsese kontaktiga noori projektikonkursil osalemiseks motiveerida.
Kui aga elu ELU segab…
Nii ilus kui see plaan ka ei olnud – elul olid omad plaanid! Tudengite grupisisesed väljakutsed algasid grupijuhi grupist lahkumisega. Nii sai seni kuueliikmelisest grupist viie inimese organisatsioon. Veel projekti vahekaitsmisel see meid ei morjendanud, sest olime omadega graafikus. Seejärel saabus aga november. See talve- ja lumekuu mõjus tervele grupile laastavalt. Ei leidunud meie grupis ühtki tudengit, keda mõni tõbi või haigus ühel või teisel hetkel korralikult maha poleks murdnud.
Peale haigestumise kimbutasid gruppi veel automured; tõbised pereliikmed, kelle eest vaja hoolt kanda; ning üleüldse suur koormus nii töö kui ka koolis. Siit väike soovitus lugejatele, ärge võtke endale magistriõppes 1,4 koormust (või arvestage, et millekski muuks ei pruugi aega jätkuda, isegi haigestumiseks)! 🙈
Plaan B – TikTok ja sihtgruppi turundusse kaasamine
Peale projekti vahekaitsmist tekkis grupil mõte rohkem noortele suunatud sotsiaalmeediaturundust rakendada, sest kuigi mitmetel noortel on ühel või teisel põhjusel Facebooki konto olemas, ei kasuta nad seda platvormi. Peale väikest ajurünnakut tuli ühele grupiliikmele idee TikToki sisu loomisesse kaasata 6. ja 10. klassis käivad sugulased, kes mõlemad äppi aktiivselt kasutavad.
Proovikivil oli platvormil juba kasutaja olemas ja see sai noortega koos üle vaadatud ning analüüsitud. Peale seda sai läbi viidud mitu ühist ja individuaalset ajurünnakut mõtlemaks, milliseid trende, sõnumeid jms saaks rakendada, et Proovikivi ning konkurssi TikTokis paremini levitada. Põhiliseks tööriistaks said CapCuti templates ehk juba kasutusvalmis videotöötlusmallid, millele saab liigse vaevata oma video- või pildimaterjali lisada. Videode sisuks loodi meeme, mis seostuks koolitöö, hariduse, Proovikivi või “Koos suudame” konkursiga.
Esimene postitatud video näeb välja selline:
Ülejäänud postitustega saad järgnevate kuude jooksul tutvuda Proovikivi Tiktokis!
Soovitusi tulevastele ELU tudengitele!
Projektipõhisel õppel on nii oma ilu kui ka valud. Proovikivi konkursi turundamine oli küll põnev, aga ka omamoodi väljakutse, sest vaid ühel tudengil oli turundamisega eelnev kokkupuude. Paindlikkus ning valmisolek kohaneda on üliolulised, sest kunagi ei tea mil moel või määral elu ELUle väljakutseid võib esitada. Tasub juba varakult ka varuplaan (või mitu) paika panna, et ootamatustele kiiresti reageerida. Kuigi meie grupp ei jõudnud haigestumiste tõttu koolidesse kohapeale konkurssi tutvustama, loodame siiralt, et Tiktoki postitused aitavad võita ka näiteks õpilaste tähelepanu, kelle koolidesse me kohapeale ise niikuinii poleks jõudnud.
Tiimitöö on edu võti! Jagage vastutust ja pidage regulaarseid koosolekuid, et kõiki nii kursis kui ma motiveerituna hoida. Täpselt nagu vihjab konkursi nimigi, koos suudame suuri asju saavutada. Kui oleme avatud, valmis kohanema ja üksteist toetama, siis saadab projekte ja muid ettevõtmisi lõppkokkuvõttes ikkagi edu. Seega, ärge kaotage ka rasketes olukordades eneseusku, sest positiivselt mõeldes saate ka ümbritsevat maailma positiivselt mõjutada!
Iga grupiliikmete kogemustest oma sõnadega
“Kuigi gruppi kimbutasid mitmed ootamatud väljakutsed, saime uusi ideid rakendades need raskused ületatud. Oleme tõestus sellest, kui oluline on pidevalt uutele lahendustele mõelda!”– Juula, kirjaliku tõlke tudeng | |
“Projektis osalemise kogemus oli väga positiivne ja on hea meel tōdeda, et ōppimise aspekt kujunes projekti jooksul suuremaks kui algselt arvasin. Olen uhke projekti raames saavutatud tulemuste üle ja jään pōnevusega ootama, kuidas projekti järgmiste ELU tudengite poolt edasi arendatakse. Suur aitäh ka minu grupiliikmetele, kelleta poleks projektis selliseid lōpptulemusi saavutanud. Julgustan kōiki noori Proovikivi konkursist osa vōtma, sest just koos loomegi parema tuleviku!”– Mari-Liis, politoloogia tudeng | |
“”Kogemus oli igati positiivne, meeleolukas ja üllatav. Eks kõigil tuli oma päris ELU vahele, aga saime tehtud. Nii tore oli õpilastega koos kleepsude kujundust teha ning nende arvamus oli ülioluline. Sain juurde palju uusi teadmisi ja oskuseid. Aitäh kõigile grupikaaslastele! – Liis, sotsiaaltöö tudeng | |
“Proovikivi ja Koos suudame projekt on minu esimene suure projekti tegemise kogemus. Kogemus on nii hinge pugenud, sest nägin kui suur ja tähtis mõju sellel on meie noortele. Kahju, et ise kooli ajal osaleda ei saanud antud projektis, sest see on lihtsalt nii äge ning soovitaks igal noorel vähemalt korra end proovile panna ja osaleda. Kogemuse käigus sain uusi teadmisi ning muidugi ei puudunud ka ägedad tiimikaaslased, kes rikastasid kogemust veelgi. Ootan juba põnevusega kevadet, et näha milliste ideedega noored meid seekord üllatavad.”– Naima, haldus- ja ärikorralduse tudeng | |
“Kui alguses ma ei saanud aru, millega ma end sidunud olin, siis mida aeg edasi, nägin, et tegu pole mitte ainult ELU projektiga, vaid päris suure asjaga, et me saame päriselt ka midagi ära teha. Tekkis missioonitunne ning tahtmine projekti päriselt ka panustada. Usun, et “Koos Suudame” projektil on tulevikku ja varsti teavad sellest juba enamus koolid.”– Merli, kutsepedagoogika tudeng | |
Ülikoolivälised abilised: | |
“Isegi kui mul aega väheseks jäi, olen õnnelik, et aidata sain.”– Maria-Liis, vabatahtlikust Viljandi Kutsehariduskeskuse esmakursuslane | |
“Peale kooli oli isegi tore teistega ajurünnakuid teha! Isegi siis, kui arvasin alguses, et see vaid üks lisatöö.”– Annabel, vabatahtlikust Rapla Kesklinna kooli 6. klassi õpilane |
Huvi korral tuvu konkursiga “Koos suudame 2023-2024” lähemalt Teevida lehel: https://www.teeviit.ee/koos-suudame/